recentpopularlog in

dat

« earlier   
Peer-to-Peer Web
Relaxed days of talks and workshops about the peer-to-peer web.
event  p2p  networks  DAT  beakerbrowser  la  web  beaker  berlin 
4 weeks ago by atran
'We moeten af van het idee dat bankdiensten gratis zijn' | De Tijd
'We moeten af van het idee dat bankdiensten gratis zijn'
Pieter Suy 10 november 201800:00
Erik Van Den Eynden: 'ING België boekte degelijke resultaten in het derde kwartaal. Maar die werden overschaduwd door de witwasschandalen bij de bank.' ©© Dieter Telemans
Willen banken dezelfde service blijven bieden als nu, dan moeten ze hun prijzen verhogen. Dat zegt ING België-topman Erik Van Den Eynden.
Het is niet meteen aan hem te zien als hij ons zeven hoog ontvangt op de Brusselse hoofdzetel van de vierde grootste bank van het land. Maar Erik Van Den Eynden, de topman van ING België, heeft een allesbehalve een ontspannen nazomer achter de rug.
De groep boekte wel meevallende resultaten in het derde kwartaal - eindelijk kwam er een einde aan de dalende rentemarges. Maar die werden overschaduwd door de monsterschikking die ING in Nederland trof voor zijn lakse houding in een aantal witwasschandalen. Kort daarvoor was ING België, via zijn bijkantoor in Genève, al opgedoken in de Panama Papers. Daarop begon de Nationale Bank een onderzoek naar het antiwitwasbeleid van de bank.
Alsof Van Den Eynden nog niet genoeg hooi op zijn vork had met de integratie van dochterbank Record Bank, met de omschakeling naar een flexibele organisatiestructuur en met de uitbouw van een grensoverschrijdende IT-organisatie.
Toch heeft Van Den Eynden niet het gevoel constant brandjes te moeten blussen. 'Wat ons transformatieplan betreft, kan je niet van een crisissfeer spreken. Natuurlijk heeft een reorganisatie zoals we die doorvoeren haar impact. Maar dat hadden we ingecalculeerd. We weten waar we naartoe gaan.'
Toch is het opmerkelijk dat ING in zijn kwartaalrapport nadrukkelijk zegt dat extra aandacht nodig is voor het niveau van de dienstverlening.
Van Den Eynden: 'Het zou pas indrukwekkend zijn geweest als alles vanaf juli perfect had gelopen. Op Nieuwjaar begonnen ongeveer 2.000 mensen in een compleet nieuwe organisatiestructuur. Op 1 maart kregen 3.000 mensen in ons kantoornetwerk een nieuwe rol. Ze moeten ook in een ander model werken. Twee maanden later startten we de 'customer loyalty centres', waar 800 mensen klanten op veel flexibelere uren kunnen bijstaan. Vijf weken later begonnen we met de integratie van de ruim 500 kantoren van Record Bank. En in het derde kwartaal gingen nog eens meer mensen met vakantie. We wisten dat het een moeilijke periode zou worden en dat we meer aandacht moesten besteden aan onze dienstverlening.'
Hoe is de situatie vandaag? Is er al beterschap?
Van Den Eynden: 'De meest intense periode hebben we achter de rug. Er is nog de technische migratie naar ons nieuwe IT-platform, waar zowel de Belgische als de Nederlandse activiteiten op zijn aangesloten. Dat is een enorm werk. Maar het grote verschil met de nieuwe organisatiestructuur is dat we nu meer geconcentreerd kunnen werken. Begin dit jaar moesten we iedereen in een keer in dezelfde richting keren. Nu verloopt alles meer gefaseerd.'
'We hebben enorm veel van onze mensen gevraagd. Het is geen sprint, we leggen een lang traject af. De grote uitdaging is iedereen gemotiveerd te houden. Toen ik bij de bank begon, was dat een heel rustige omgeving. Je dobberde op een roeibootje op kalm water. Als je nu in de sector aan de slag gaat, doe je aan rafting op een wilde rivier. Als je daar niet van houdt, zal het niet lukken. De rust van weleer gaat niet terugkeren. Ik zou het oneerlijk vinden als ik iets anders tegen onze mensen zou zeggen.'
Het witwasschandaal waar ING en ING België in beland zijn, maakt de zaken er niet rustiger op.
Van Den Eynden: 'Van wat er in de Panama Papers over het Zwitserse bijhuis van ING België is verschenen, distantieer ik me. No comment, zo je wil.'
'Na alles wat er gebeurd is rond witwassen bij ING, maar ook bij Danske Bank en BNP Paribas, is de sector toe aan verdere reflectie. De banken moeten goed begrijpen dat de technieken van misdadigers veel complexer worden. We moeten meer aandacht besteden aan systemen om misbruik te vermijden. Dat zal lukken, we hebben voldoende talent in de bank.'
Terwijl ING op zijn transformatie focuste, stond de concurrentie niet stil. KBC en Belfius breidden hun apps gevoelig uit met extra services. BNP Paribas Fortis maakt betalen met Apple Pay weldra mogelijk.
Van Den Eynden: 'Sinds midden oktober vind je op onze app de ING+-deals. Daarmee kan ik met korting tanken bij Total, online shoppen bij Coolblue, een vliegtuigticket bestellen bij Brussels Airlines of een hotelkamer boeken met Booking.com. Als ik een vlucht bij Brussels Airlines koop, krijg ik als klant 10 euro teruggestort op mijn ING-rekening. Andere banken breiden hun apps uit met toepassingen om extra gebruiksgemak te bieden. Wij proberen het verschil te maken met een ander concept waarbij je als klant bij transacties cash kan ontvangen.'
Ondertussen krijgen klanten wel te horen dat ze voor andere diensten meer moeten betalen. Wie een gratis Lion-internet- rekening heeft, betaalt vanaf volgend jaar 50 cent als hij geld afhaalt aan een automaat die niet van ING is.
Van Den Eynden: 'Tegenover meer service moet een faire prijs staan. Alleen al in België heeft ING 1.500 geldautomaten. Het onderhoud daarvan kost enorm veel. In een tijd waarin cashloos betalen een steile opgang maakt, zijn dat kostenposten waarmee de Apple Pays van deze wereld hard lachen.'
'Mensen beseffen te weinig dat dergelijke diensten geld kosten. Er heerst nog te veel de perceptie dat de meeste bankdiensten gratis moeten zijn omdat banken hun winsten halen door geld aan te trekken en het voor een langere periode uit te lenen. Maar dat verdienmodel is ten einde. De rentemarges blijven onder druk staan. België is een van de landen met de beste financiële dienstverlening. Als we dezelfde service willen blijven bieden, moeten we onze prijzen aanpassen.'
Test-Aankoop misnoegd
De beslissing van ING België om zijn gratis Lion Account-zichtrekeningen in enkele gevallen betalend te maken, is bij de consumentenvereniging Test-Aankoop in het verkeerde keelgat geschoten. Eind oktober liet ING België weten dat klanten 10 euro per jaar moeten betalen als die Lion Accounts door meer dan één persoon gebruikt worden. Wie zo'n rekening heeft, zal ook 50 eurocent moeten betalen als hij cash afhaalt aan een niet-ING-bankautomaat.
Kan  niet_  zegt  Test-Aankoop_  die  het  tariferingsbeleid  van  ING  'geniepig'  noemt.  De  organisatie  roept  op  om  van  rekening  te  veranderen.  Al  gaan  grieven  nog  verder.  Test-Aankoop  wil  dat  alle  banken  minstens  één  gratis  zichtrekening  aan  hun  klanten  aanbieden.  from iphone
5 weeks ago by thijsniks
enoki
"An experimental platform tool for peer-to-peer publishing

Free
Culture wants to be free. No monthly hosting fees or billing to keep up with.

Decentralized
Instead of being confined to a centralized platform, publish directly with Dat.

Offline first
No internet? No problem. Sync changes automatically when reconnecting.

Own your content
This is a tool! Your content stays with you, not a greedy platform.

Archival
Easily go back in time and revert to previous versions of your site whenever!

Open source
Built with open source projects; released as an open source project."
enoki  p2p  publishing  web  online  internet  webdev  webdesign  cms  free  opensource  archives  archival  offline  decentralization  beakerbrowser  dat  p2ppublishing  decentralizedweb  p2pweb 
7 weeks ago by robertogreco

Copy this bookmark:





to read