recentpopularlog in

ethics

« earlier   
(подумав как следует) - I-Latta Nyarova Ciryana
From: Александр Соколов
Date: Январь 22, 2019 08:40 pm
...
Пример с абортами должен быть убедителен, но вот ещё: вы вроде бы уважаете геронтологию? Так вот, поверьте, без нормальной эволюционной биологии нормальной геронтологии нет. А чтобы была нормальная эволюционная биология, 160 лет назад аморальному человеку Чарльзу Дарвину потребовалось совершить страшное преступление против системы всеобщего блага, как её понимали тогда, отвергнуть участие Творца в истории живого и, как вы выражаетесь, "подкинуть аргументов" будущим социал-дарвинистам. Тогдашние тираны и магнаты (а среди них были и хоть сто раз благонамеренные) могли быть сто раз против, но Дарвину повезло жить в стране и в эпоху, где и когда ему уже не могли заткнуть рот.

vitus_wagner
Date: Январь 23, 2019 09:09 am
(Link)
Свобода свободе рознь. Я может быть готов отказаться от много каких свобод ради удовольствия комфортной жизни в благополучном обществе.
Но свобода поиска и распространения научной информации в этот список не входит. Поскольку отказ от познания всегда чреват большими издержками чем любые возможные негативные последствия от знания.
Потому что существует единственный случай, когда знание может принести вред - это когда у твоего врага есть знание, котороге он может применить как оружие (а любое знание можно применить так), а у тебя нет этого знания, чтобы адекватно ему противостоять.
Запрещать какие-то исследования потому что они могут привести к этически неверным выводам - это значит лгать всему обществу (и себе в том числе). Любая этическая система основаная на лжи - порочна, и приведет к большему людоедству, чем то, от которого пытались защититься.
Свободу говорить правду ограничивать нельзя. Потому что известно, кто отец лжи.
society  science  ethics  talks 
3 hours ago by some_hren
Don't Overthink It | Boston Review
This is true of all big personal decisions: we will know what is great about a college education once we have one; we will know what it is like to love our children only after they exist; we will know what living as an immigrant entails, for us, only after we have emigrated. In these cases, our grasp of the target and its value (e.g. married life) is a matter of living rather than thinking. Marriage is itself a learning experience, one that cannot be pre-empted by calculative reasoning, no matter how sophisticated. We cannot take the measure of our lives in advance. 

We can illustrate the difference between the personal and the political with the “crystal ball test.” Suppose Obama and his advisors could have looked into a crystal ball and seen what the results of the raid would be. They would then be able to definitively answer the question of whether they should undertake it, because they would know exactly what to look for as markers of success and failure. Now suppose that I could look into a crystal ball and see myself twenty or forty years after the decision to go to college or emigrate or get married or have children. What do I look for to check whether the undertaking was a success? Do I look to see if she is smiling? Or how wealthy my future self is? Those metrics won’t do. Perhaps my future self does not care to smile all the time; and perhaps she’s less interested in wealth than I currently am. These changes in her might have been connected to her finding some happiness that I can’t (yet) fathom. [...]

Late in the book, Johnson details his own big decision—a move to California—and the tensions between himself and his wife that ensued in the period following the move. Johnson wonders whether he could have anticipated and pre-empted these later struggles by thinking more exhaustively in advance: “I have often looked back at the decision and wondered if we could have approached it in a way that would have done a better job of reconciling our different values from the beginning.” But no matter how much we increase our investment at the front end—perfecting our minds with thinking classes, long ruminations, novel-reading, and moral algebra—we cannot spare ourselves the agony of learning by doing.
thinking  HTT  ethics  psychology 
12 hours ago by ayjay
Biased algorithms: here's a more radical approach to creating fairness
We do care about procedural fairness. Yet substantive fairness often matters more – at least, many of us have intuitions that seem to be consistent with this. Some of us think that presidents and monarchs should have the discretion to offer pardons to convicted offenders, even though this applies legal rules inconsistently – letting some, but not others, off the hook. Why think this is justified? Perhaps because pardons help to ensure substantive fairness where procedurally fair proc...
AI  algorithms  ethics 
20 hours ago by javierruiz
Au CES de Las Vegas, la sobriété numérique n'a pas fait vendre
la phase de production représente 60% de l’empreinte énergétique d’une télévision connectée (80% pour un ordinateur portable et 90% pour un smartphone), d’après les chiffres du rapport Lean ICT "Pour une sobriété numérique" publié le 04/10/2018 par The Shift Project.
ethics 
2 days ago by planeth
Twitter
This thread for all the ethics dreamers
AI  ethics  from twitter_favs
2 days ago by Surliminal
AI Ethics Lab
Invited Talk: AI Ethics – The Basics: What? Why? How?
ethicalAI  artificialintelligence  AI  ethics 
3 days ago by kexrex

Copy this bookmark:





to read