recentpopularlog in

robertogreco : meixing   8

Redes de Tutoría
"Acerca de Redes de Tutoría

El equipo de Redes de Tutoría está convencido que al fomentar relaciones personales, horizontales, de respeto entre el maestro y el alumno, y al compartir un contenido dentro y fuera del salón de clases, se siembra la semilla para hacer que Otra educación es posible, porque:

• La base del aprendizaje es un diálogo en el que se respeta el interés y ritmo de quien desea aprender.

• Coincide quien quiere compartir una competencia que domina (tutor) con alguien que desea aprenderla (tutorado u aprendiz).

• El salón de clase se transforma en una comunidad de aprendizaje en la que el maestro y todos los alumnos tienen la oportunidad no sólo de aprender, sino también de enseñar que será siempre la mejor manera de demostrar la calidad de lo aprendido.

• La equidad y la calidad educativa se aseguran en la red ininterrumpida de aprendices que pasan a ser tutores de otros compañeros y éstos a su vez de más compañeros dentro y fuera de la escuela."

[See also: http://www.fiftyfold.org/ ]

[See also:
"Middle school students, teachers, and families from the modest town of Presa de Maravillas, Zacatecas show us that an alternative education system is possible, when teaching and learning are interest-driven"
https://vimeo.com/70279241 ]
redesdetutoría  meixing  tutoría  learning  dialog  unschooling  deschooling  community  equality  education  howwelearn  socialjustice  mexico  zacatecas  presademaravillas  alternative  altedu  interest-drivenlearning  interest-basedlearning 
september 2015 by robertogreco
FiftyFold
"Our Bold Idea

Most education reform initiatives look at classroom size, instruction time or teacher qualification but these still center on marginal changes that never touch the learning core – the teacher-student-content relationship.

We transform just that.

1) We counter traditional models of education where content mastery is the goal. Instead, we see content as the vehicle to help students develop creativity and critical thinking skills – they learn to learn.

2) We constantly interchange roles of teacher and learner. Students are the life force of great learning and systemic reform, reinvigorating schools and their communities. Moreover, Tutoría transforms one’s identity. Students discover the joy in helping another learn and realize that it is in giving that they gain and excel. This creates a new social order where collaboration –rather than competition– drives excellence. This movement drives and generates itself, healing communities from the inside out."

[See also: http://redesdetutoria.org/ ]
meixing  fiftyfold  redesdetutoría  education  socialjustice  creativity  criticalthinking  tutoría  learning  alternative  alted  identity  unschooling  deschooling 
september 2015 by robertogreco

Copy this bookmark:





to read